A közelmúltban jelent meg a 152 éves ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium kiadásában A Trefort szellemisége című könyv. Ha annyit mondunk, hogy ebbe az iskolába járt egykor Heim Pál gyermekgyógyász, Kandó Kálmán mérnök-feltaláló vagy Teller Ede fizikus, vagy, hogy 2024-ben a HVG listáján a Trefort a második a középiskolák országos rangsorában, akkor csak a sikerességének mértékét érzékeltetjük valamennyire, de ennek okát és az iskola igazi értékeit még nem látjuk.

Azért, hogy ebből is valamennyit megértsünk, leültünk a könyv szerkesztőjével, szerzőjével, Mohay Péter matematikatanárral beszélgetni.
A kötet – amellett, hogy az iskola szellemiségét és pedagógiáját mutatja be annak teljes történetét áttekintve – pedagógiatörténeti szempontból is különleges, kezdi Mohay Péter. A könyv a tanárok tanítási módszereit, nevelő munkájukat veszi számba az egykori diákok lejegyzett és beszélgetésben elmondott visszaemlékezésein keresztül, így tehát nem klasszikus iskolatörténet.

Hetvenöt éves napló, izraeli magyar lap az ötvenes években
A szerkesztő az iskolatörténet első feléhez írott forrásokat kutatott fel. Az 1872-es alapítás utáni első 70-80 évről sok minden megtalálható volt az iskola dokumentumaiban, az évente megjelent értesítőkben (ezeket 1938 óta évkönyvnek nevezik), emellett régi napilapokban, folyóiratokban is talált a gyakorlóiskola szellemiségéről írásokat, sőt még egy ötvenes évekbeli izraeli magyar lapban is rábukkant egy visszaemlékező elemzésre egy korábbi diáktól.

Az iskola történetének második feléhez (a negyvenes évek végétől napjainkig) Mohay Péter – aki 1986 óta tanára az iskolának – sok egykori diákot felkeresett, mintegy száz beszélgetés szerkesztett változata olvasható így az 576 oldalas könyvben. Arra volt leginkább kíváncsi, milyen volt az iskola szelleme, szellemisége, milyen volt az oktató-nevelő munka, mi minden jellemezte a tanár-diák kapcsolatot, és hogyan hatottak a pedagógusok.
Mohay jó 20 éve foglalkozik az iskola történetével. 2003-tól 18 éven át ő szerkesztette az iskolai évkönyveket, melyekbe rövid iskolatörténeti fejezeteket is beillesztett. 2009-ben megjelentették a Tablók könyve című albumot, amely az iskola összes fellelhető tablóját tartalmazza. Sok évre visszamenő előzmények után az elmúlt három év intenzív munkájának eredménye a most megjelent impozáns kötet, amely az iskola titkárságán kapható.
Ezt az iskolát a leendő tanárok gyakorlati képzésére hívták életre
A Trefort gyakorlóiskola Európában az első volt, amit kifejezetten a tanárjelöltek gyakorlati képzésére hoztak létre. Az 1870-es évekig nem volt a leendő tanároknak gyakorlati képzése, az egyetem elvégzése után módszertani, didaktikai képzés nélkül kezdték a tanári pályát. 1872-től itt tanultak tehát tanítani, itt kaptak a vezetőtanároktól módszertani képzést a leendő középiskolai tanárok, meséli Mohay Péter. Röviden a következő a menete a tanárjelölt iskolai munkájának: néhány héten át vezetőtanára óráin hospitál, majd néhány héten, esetleg hónapon keresztül ő tartja az órákat, melyeket előtte és utána részletesen megbeszélnek. Ezen kívül is kaptak elméleti és módszertani képzést a jelöltek.

Különleges, egyedi volt a tanítás módszere és a tanároknak a diákokkal fenntartott kapcsolata is. Abban a korban egyáltalán nem volt jellemző, hogy a tanárok tisztelettel voltak a tanulók felé, beszélgettek velük a szünetekben és a tanításon kívüli programokon, de ebben az iskolában ez így volt, és csak több évtizeddel később vált általánosan elfogadott gyakorlattá a középiskolákban.

A tanításnak itt nem az volt a menete, hogy a tanár elmondja, a diák megtanulja, majd a tanár visszakérdezi az anyagot, mondja Mohay Péter. Elméleti és gyakorlati szempontból is megalkották az úgynevezett kérdve-kifejtő módszert. Ez nagyon leegyszerűsítve azt jelentette, hogy a tanár bevonja a diákokat a tananyag földolgozásába, kérdezi a véleményüket, ők jelentkeznek és hozzászólhatnak. Ez is egyedi és szokatlan volt, sok ellenállást is kiváltott, a XIX. század végén az oktatási közvélemény egy része például azzal vádolta a gyakorlóiskolát, hogy itt fegyelmezetlenek a diákok.
Új konstrukció született
A gyakorlóiskola szellemi atyja Eötvös József volt, az iskola alapítói és sokáig vezetői Kálmán Mór és Bartal Antal voltak. A gyakorlóiskola indulása előtt két évvel, 1870-ben az egyetem bölcsészkarán belül már működött az ún. tanárképezde öt szakosztállyal, de a jelöltek itt még nem végeztek gyakorlótanítást. Bartal Antal és Kármán Mór kidolgozta az új intézmény, a Magyar Királyi Tanárképző Intézet Gyakorló Főgymnasiuma – ma így mondanánk – szervezeti és működési szabályzatát. Az 1920-as évekig ez volt az országban az egyetlen gyakorlóiskola, később, ahogy a fejlődés megkívánta, újabbakat is létrehoztak. A tanárjelöltek iskolai gyakorlatának főbb mozzanatai lényegében a kezdetektől máig ugyanazok.
Mohay szerint kedvelik a diákok ezt a rendszert, mert változatossá teszi az iskolai munkájukat, hiszen évente több tanárváltást is megélnek bizonyos tárgyaknál. Alkalmazkodóképességet tanulnak ezekből a helyzetekből. Alkalomadtán egy kicsit izgulnak is a pályájuk első óráit tartó fiatal, még nem is igazi tanárokért, drukkolnak nekik, figyelik őket. Az érettebb diákok pedig abból is profitálhatnak, hogy egy tanári pályára készülő huszonéves miként fejlődik hétről hétre.

Mi ez a szellem(iség)?
A Trefort szelleme gyakran használt kifejezés volt az iskolában, már 1912-ben előadtak egy színdarabot a diákok a tornateremben ezzel a címmel: A gyakorlóiskola szelleme. 1962-ben egy diáklány hangjátékot írt a kilencvenéves jubileumi ünnepségre ugyanezzel a címmel, amit később a Petőfi Rádió is sugárzott. Az 1972-es centenáriumra pedig az iskola egyik tanára írt tanulmányt A „Trefort” szelleme címmel. A kilencvenes évek végétől a szóhasználatból lassan eltűnt ez a kifejezés.

A Trefort szelleme az itt folyó – a különböző korokban más-más szempontokból speciális – pedagógiai munkának és a tanárok diákokra történő hatását jelenti, amely a tanításon és a nevelésen keresztül jut érvényre.​ Waldapfel János fogalmazta ezt meg 1912-ben a legtömörebben.

„Az igazság szeretete minden tanításban és a szeretet igazsága minden nevelőaktusban”

– idéz a könyvéből Mohay.

Makay Gusztáv 1972-ben ezekben a fogalmakban összegezte ezt a szellemiséget: humanizmus, intellektualizmus, a tanulói aktivitás kiaknázása és a pedagógiai, didaktikai újszerűségek iránti fogékonyság. Az utóbbi négy-öt évtizedben ezek kissé átalakultak, kibővültek részben a megváltozott társadalmi, pedagógiai környezet, részben az iskola belső életének fejlődése következtében. Jelentősen előtérbe került például a közösségformálás, a diákokra nagyon odafigyelő tanári magatartás.
Mohay könyvének utószavában a következő fogalmak adnak összegzést: az intellektuális munka (vagyis a tanulás és a művelődés iránti igény) elsődlegessége, a nyitottság, az önálló gondolkodás, a kritikai szemlélet a tanórai és a tanórán kívüli tevékenységekben egyaránt, a nevelői attitűd (a tanárok nevelői szándéka, hatása rövid és hosszú távon), a liberalizmus és konzervativizmus együttes jelenléte (nem politikai értelemben, hanem inkább világlátást, gondolkodásmódot, viselkedést illetően) és védőburok kettős értelemben, egyrészt védelem egyes külső hatásoktól, másrészt megtartó erő a nevelői hatások hatékony érvényesítése érdekében.

Értelmiségi önbizalom, de nem büszke elittudat
Egy 1920-ban érettségizett diák így írt az iskoláról: „Hálával tartozom e nagy múltú és bátran kezdeményező iskolának a nevelésért, amelyben részesültem, és szeretettel gondolok rá. Nevelésről szólok és nem csupán oktatásról, mert a legnagyobb szellemi érték, amit kaptam, és ami egész életem alakulására kihatott, az önálló gondolkodás képességének a kifejlesztése, valamint a dolgok reális szemléletének az elsajátítása volt.”
Egy 2020-ban végzett tanuló szerint az iskola légkörének egyik legjellemzőbb vonása a nyitottság volt, és az, hogy a tanárok nagyon kedvesek voltak.

„Utólag úgy látom, a Trefort egy védett burok volt. Ha valami rosszat csináltam, annak nem lett nagyon súlyos és hosszan tartó következménye.”

Négy 2009-ben érettségizett diák így fogalmaz a könyvben: „A későbbiekben az, hogy ide jártunk, mindig is adott egy egészséges értelmiségi önbizalmat, de ez távolról sem büszke elittudatot jelentett. A tanár-diák kapcsolatot tekintve pedig szép íve volt a hat évnek. Mindig életkorunknak megfelelően bántak velünk, az elején még gyerekként, az utolsó két évben már egyre inkább felnőttnek kezeltek.”

Még több hír a Belvárosból

A közelmúltban jelent meg a 152 éves ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium kiadásában A Trefort szellemisége című könyv. Ha annyit mondunk, hogy ebbe az iskolába járt egykor Heim Pál...
Téves információ terjed a közösségi médiában a józsefvárosi parkolási díjakról. Az emelésről kizárólag a Hírnyolc Extra oldalán lehetett olvasni. Közben egyre több belvárosi kerületvezetés vált...
A Bischitz Johanna Integrált Humán Szolgáltató Központ munkatársai rengeteg programot szerveztek a szépkorúak tiszteletére: a nyitógálát a K11-ben tartották, voltak közös kirándulások, kiállítás-és...
Tartós és friss élelmiszert, ruhaneműt, tisztítószereket és pénzadományt várnak a rászorulóknak – erről írt Facebook-oldalán Iványi Gábor. A Dankó utca 11. szám alatt is éjjel-nappal várják az...
A Romano Kher visszatért a gyökerekhez, 12 év után újra alkotótábort szervezett a cigány képzőművészeknek a Balatonnál.
Az épületek alatt korábban leginkább stadiont és kastélyt értő kormány is felfedezte, hogy valamit kezdenie kell a drága lakhatás gondjaival – nincs elég megfizethető bérlakás, kollégiumi hely, a...
A gyerekek kulturális és társadalmi háttere már a bölcsődében is befolyásolja a csoporton belüli kapcsolódásukat. A Józsefvárosi Egyesített Bölcsődék (JEB) olyan innovatív program kidolgozásában...
Mivel november első hétvégéjére már jelentős lehűlés várható, így a virágtartó oszlopokat díszítő muskátlikat be kell szednünk minél hamarabb, viszont az önkormányzat nem tud annyi virágot tárolni,...
Negyvenhat évet dolgozott le a hatodik kerületben és huszonöt éven át vezette a polgármesteri hivatal humánszolgáltatási főosztályát dr. Jandó Erzsébet, Terézváros idei díszpolgára. Hol máshol...
Dumaszínház csillagai stand-up sétányt avattak, az első csillagot Hadházi László Karinthy-gyűrűs humorista kapta.
A VIII. kerületi Futó utca két szakaszán kezdődtek felújítási munkálatok. Korszerűsítenék és biztonságosabbá tennék az utat mind a gyalogosoknak, mind a járműforgalomnak.
3 millió magyart érint a lakhatási szegénység, 30 ezer embernek nincs fedél a feje felett. A teljes lakásállományon belül egyre csökken az önkormányzati bérlakások száma, már csak 100 ezer ilyen...
Hálózattisztítási munkákat végzünk október 8. és 10. között az V., a VI., a VII., a VIII., a IX. és a XIII. kerületben. Emiatt az V. kerületben nyomáscsökkenés és vízzavarosodás várható a következő...
Ragyogó kora őszi napsütés fogadta a Madách téren a hatodik Civil Korzó szereplőit.
A Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) hangsúlyozza, hogy árvíz idején kiemelten kell figyelni az általános higiénés szabályok fokozott betartására.
Ötödik éve iskolaigazgató Hargitainé Őri Katalin, vele beszélgettünk a Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola alapításának 100. évfordulóján. Rengeteg eredményt érnek el évről évre az...
A Magyar Rádió volt épületeinek bontása, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új negyedének építése számos szomszédos lakóházat veszélyeztet. A Józsefvárosi Önkormányzat felkérésére szeptember 23-ával...
Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. kerület Önkormányzata és az Egyesített Szociális Intézmény 2024. október 12. szombat, 8:00-18:00 óra között, KEDVEZMÉNYES BURGONYAVÁSÁRLÁSI AKCIÓT szervez.

A címlapról

Tartósan párás, ködös marad az idő, többfelé várható szitálás. A...
Átadták a Mazsihisz Szeretetkórház menóráját vasárnap, a hanukiává...
Magyarország ezen a héten történelmének legnagyobb diplomáciai...
Magyarországon a békét helyezzük előtérbe és ellenezzük a háborúk...
A MÁV-csoport vezérigazgatója kedden a Facebook-oldalán...
A veszélyhelyzet meghosszabbítására adhat felhatalmazást az...

Könyvajánló

Dr. Szántó Szilvia, a Budapesti Gazdasági Egyetem mentálhigiénés tanácsadója egy háromrészes regény után (Nárcisz-trilógia), idén elkészült a történethez tartozó terápiás könyvvel is, ami segít azoknak, akik a regény főszereplőjéhez hasonlóan átéltek érzelmi vagy más típusú bántalmazást.
„Az elmúlt 500 évben azok a nemzetek emelkedtek fel, amelyek a pénzt tőkévé alakították, feltaláltak és bevezettek új technológiákat, a társadalom széles rétegeinek adtak tudást, és teret adtak a tehetségek érvényesülésének” – többek között erre hívja fel a figyelmet legújabb kötetében Matolcsy György, majd hangsúlyozza: „A múlt sikerei azonban nem adnak pontos iránytűt, mert a történelem, benne a gazdaság törvényei döntő pontokon megváltoztak. Azokat érdemes követni, akik már a jövőből hozzák előre a működésüket, és már korunk gondolati forradalmára, ezen belül a fenntartható közgazdaság törvényeire építik működésüket.”
Megjelent a Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kiadványa.
A legnagyobb és legkomplexebb iparág az emberiség történetében.

Blogok, vélemények, olvasók írásai

Miért nem olcsóbb az autópálya matrica, ha nem kapunk teljes értékű szolgáltatást, mert hosszú kilométereken keresztül sebességkorlátozások, sávlezárások és azokból fakadó torlódások vannak?
A másnaposság kellemetlen tüneteit sajnos nem lehet azonnal teljesen megszüntetni, de néhány tipp segíthet enyhíteni a szenvedést és felgyorsítani a regenerálódást.
A vezeték nélküli fülhallgatók piaca rohamosan bővül, így egyre nehezebb eligazodni a számos modell között. Hogy megkönnyítsük a választást, tekintsük át a legfontosabb szempontokat!

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Több mint 7 évtizeden át volt Kispest lakosa a jeles tanárember, Pataki Gyula.
A Milestone Intézet idén is tanulmányi ösztöndíjat hirdet különösen rászoruló és/vagy roma tehetségek számára.