2021. január 09. - 10:58
Tavaly a kormány a járvány elleni védekezés mellett nagy
hangsúlyt fektetett a kormányablakok szolgáltatásainak
fejlesztésére is. Folyamatosan működnek az ügyfélszolgálatok a
veszélyhelyzetben is, de szigorú óvintézkedéseket vezettek be az
ügyfelek és ügyintézők érdekében. 2020-ban megduplázódott a
kistelepüléseken élők ügyintézését segítő kormányablakbuszok száma,
három új kormányablak nyílt, idén pedig - további kilenc új
ügyfélszolgálattal és négy kormányablakbusszal bővül a hálózat. A
személyes ügyfélszolgálatok fejlesztése mellett egyre több ügykör
elektronikusan is elintézhető.
Rendkívüli év volt a 2020 a közigazgatásban is, hiszen a személyes
találkozások csökkentése érdekében a kormány meghosszabbította a
lejárt okmányok érvényességét: a mostani veszélyhelyzet ideje
alatt, azaz 2020. november 4. után lejáró okmányok - beleértve a
gépjármű forgalmi engedélyekbe bejegyzett műszaki érvényesség
idejét - a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig érvényesek
maradnak. Ugyanez a határidő vonatkozik azokra az igazolványokra
is, amelyek a tavaszi veszélyhelyzet idején, 2020. március 11. és
július 3. között jártak le, de automatikusan meghosszabbodott az
érvényességük.
Az állampolgárok, valamint az ügyfélszolgálatokon dolgozók
egészségének védelme érdekében a kormányhivatalok bevezették a
kötelező előzetes időpontfoglalást a kormányablakokban,
okmányirodákban és egyéb kormányhivatali ügyfélszolgálatokon, és -
főszabály szerint - az elkészült okmányokat is postai úton
kézbesítik. Ezen intézkedések eredményeképp jelentősen csökkent a
személyes találkozások száma a kormányablakokban: a tavalyi évben
négymillióval kevesebb ügyfél kereste fel az ügyfélszolgálatokat,
mint az azt megelőző évben. Míg 2019-ben 14,6 millió, addig tavaly
10,6 millió volt az ügyfélforgalom az ország több mint háromszáz
kormányablakában. Ez egyben azt is jelenti, hogy emelkedett az
elektronikusan kezdeményezett ügyek száma. A járvány elleni
védekezés eszköze továbbá az ügyfélpultokra felszerelt plexifalak,
a folyamatos felületfertőtlenítés, valamint a kötelező szájat és
orrot eltakaró maszkviselés a távolságtartás. Ezeknek az
eszközöknek a hatékonyságát a 2020 év végén a kormányablak
ügyintézők COVID-19 szűrésének eredményei is visszaigazolták.
A fejlesztések sem álltak le 2020-ban: új kormányablak nyílt
Szegeden, Lengyeltótiban, és Érd-alsó vasútállomáson, az idei év
első munkanapján pedig a győri vasútállomáson, így ma már 14
vasútállomáson, országosan pedig 305 kormányablakban intézhetik
ügyeiket az állampolgárok.
Tizenöt kormányablakot felújítottak vagy bővítettek 2020-ban, és
átadtak tíz kormányablakbuszt is, így immár minden megyében és a
fővárosban is elérhetővé váltak a mobilizált ügyfélszolgálatok,
amelyek évről-évre nagyobb ügyfélforgalmat bonyolítanak le.
Emellett tavaly elérhetővé vált a kormányablakokban a siket és
nagyothalló ügyfelek számára teljesen akadálymentes ügyintézést
biztosító KONTAKT videóalapú jelnyelvi tolmácsszolgáltatás. A
fejlesztések 2021-ben is folytatódnak: idén újabb kilenc
kormányablak készül el, és várhatóan négy kormányablakbusz áll majd
forgalomba.
Az elektronikus ügyintézés terén is újabb fejlesztések történtek az
elmúlt évben: a hatósági erkölcsi bizonyítvány, és a gépjármű
átírás mellett ma már a lakcímbejelentés és az elveszett okmányok
pótlása is intézhető online. Sőt, január elsejétől az állampolgárok
immár 449 kormányhivatali ügykörben nyújthatják be kérelmeiket
elektronikus űrlapon. Az e-közigazgatási fejlesztéseknek
köszönhetően