Sikerrel zárult a magyar taxisok Uber-ellenes kampánya, tüntetése. Az ügy tanulságai számomra a következők.
Az egyszerűség kedvéért pontokba szedem a mondanivalómat:
- Adott egy piac, amit a személyszállítás jelent.
- Nagyjából leosztottak a lapok a szolgáltatást végzők körében és - az árakat tekintve - az azt igénybe vevők (elvileg) hatósági áron kapják a szolgáltatást.
-
Megjelenik egy új piaci szereplő, aki azért tud olcsó lenni, mert:
- a sofőröknek nincs pályaalkalmassági vizsgájuk (PÁV)
- nincs engedélye az autójuknak, nincs taxinak vizsgáztatva, sárgára matricázva stb.
- a sofőrök semmilyen adót nem fizetnek a tevékenységük után
Ez idáig nagyon jó is lenne a vásárlóknak, hiszen az egész miértünk, utasokért van.
- A fenti előnyök piaci háborút indítanak el.
- A megtámadott fél, a taxisok tiltakoznak, hiszen nem lehetnek versenyképesek ebben a helyzetben.
- Az ügy megítélésében teljesen jelentéktelen az Uber egyébként zseniális szoftvere vagy a taxisokkal szembeni jelentős ellenszenv.
- Sajnálatos, hogy a taxisok az adóhivatal malmára kénytelenek hajtani a vizet, aki kapva kap is a váratlan támogató hangulaton és lecsap.
- Az utasok mégsem járhatnak jobban: az Uber ellehetetlenítésével kénytelenek lesznek továbbra is igénybe venni az ilyen-olyan taxiszolgáltatást.
Ha az Uber "konszolidálódik" az csak olyan módon történhet, ami az áraik szükségszerű emelkedésével fog járni.
Mi drágítja meg jelentősen az életünket a taxizás igénybe vételekor is? Az állam. A hatósági előírások, bürokrácia, amikre nem biztos, hogy szükségünk van. Vagy igen? Mondd el a véleményedet hozzászólásban!