Sikerrel zárult a magyar taxisok Uber-ellenes kampánya, tüntetése. Az ügy tanulságai számomra a következők.

Az egyszerűség kedvéért pontokba szedem a mondanivalómat:

  • Adott egy piac, amit a személyszállítás jelent.
  • Nagyjából leosztottak a lapok a szolgáltatást végzők körében és - az árakat tekintve - az azt igénybe vevők (elvileg) hatósági áron kapják a szolgáltatást.
  • Megjelenik egy új piaci szereplő, aki azért tud olcsó lenni, mert:
    - a sofőröknek nincs pályaalkalmassági vizsgájuk (PÁV)
    - nincs engedélye az autójuknak, nincs taxinak vizsgáztatva, sárgára matricázva stb.
    - a sofőrök semmilyen adót nem fizetnek a tevékenységük után

Ez idáig nagyon jó is lenne a vásárlóknak, hiszen az egész miértünk, utasokért van.

  • A fenti előnyök piaci háborút indítanak el.
  • A megtámadott fél, a taxisok tiltakoznak, hiszen nem lehetnek versenyképesek ebben a helyzetben.
  • Az ügy megítélésében teljesen jelentéktelen az Uber egyébként zseniális szoftvere vagy a taxisokkal szembeni jelentős ellenszenv.
  • Sajnálatos, hogy a taxisok az adóhivatal malmára kénytelenek hajtani a vizet, aki kapva kap is a váratlan támogató hangulaton és lecsap.
  • Az utasok mégsem járhatnak jobban: az Uber ellehetetlenítésével kénytelenek lesznek továbbra is igénybe venni az ilyen-olyan taxiszolgáltatást.

Ha az Uber "konszolidálódik" az csak olyan módon történhet, ami az áraik szükségszerű emelkedésével fog járni.

Mi drágítja meg jelentősen az életünket a taxizás igénybe vételekor is? Az állam. A hatósági előírások, bürokrácia, amikre nem biztos, hogy szükségünk van. Vagy igen? Mondd el a véleményedet hozzászólásban!

 

Még több írás a blog rovatból

A hazai telekommunikációs szolgáltatók, mint a Yettel és a Telekom, újabb inflációkövető díjemeléseket jelentettek be, amelyek április 1-jétől lépnek életbe. A Telekom például 3,7%-os emelést hajt...
Ha te is keresed a kiutat az alkoholos estékből és a fáradt, kedvetlen, érzelemmentes másnapokból, fusd át velem ezt a kilábalási tervet, hátha találsz inspirálót!
Szomorúan vettem tudomásul, hogy ez a párt is szétesett. Nem értem a vita okát. Egyetértek ugyanis a párt zöld programmal kapcsolatos elképzeléseivel, annál is inkább, mivel az Egyesült Államok...
Tévedés azt hinni, hogy elég felsorolni a gazdasági terv a célkitűzéseit, a tervben fel kell tüntetni a következőket:
Én voltam, aki a Magyar Nemzet hasábjain felkértem arra, hogy vállaljon szerepet a mostani Orbán kormányban Ennek az volt az oka, hogy én egyszer együtt dolgoztam Önnel, és jó tapasztalatokat...
Célszerűtlennek tartom a FIDESZ kormány politikai és gazdasági hibáinak ismertetését, mert ezzel rontjuk hazánk külföldi megítélését. Néhai édesanyám azt tanította nekem, hogy csúnya madár, amelyik...
Dr. Bokros Lajos egy TV-műsorban azt állította, hogy a kormány azért tudja 10 %-kal csökkenteni a lakás-rezsi legnagyobb tételét kitevő vezetékes gáz és elektromos energia árát, mert Oroszország...
A Főtáv egy korábbi információs levele szerint a meleg tél miatt 2005 évben kevesebb energiával tudták a panelházakat fűteni, mint 2004-ben. Azóta a lakást szigeteltettem, a legnagyobb fogyasztó, az...
Az egész úgy kezdődött, hogy hamburgerre fájt a fogam. Olyanra, ami nagy. Olyanra, ami laktató. Olyanra, ami gazdaságos.
Komoly politikai vita folyik az 2014 évi választási harcról. A szakértelmiség nehezményezi, hogy a választási harc során a különböző politikai pártok nem vonzó gazdasági elképzeléseik...