A testsúlyról, túlsúlyról szóló sorozatunk végén egy kicsit betekintünk a testsúlycsökkentés köré épült világ délibábjai mögé. Ezen belül is a fogyasztószerek és a siker diéták területén kalandozunk egy keveset. Nyilván lenne még mit boncolgatni, de talán ezzel lezárható a téma úgy, hogy a legfontosabb dolgokról szó esett.
Mi lehet az, ami 72 óra alatt lefogyaszt? Tele vagyunk ilyen ,és még ennél is fantasztikusabb hirdetésekkel (forrás)
FOGYASZTÓSZEREK
A fogyást elősegítő szerek forgalmazása gyakorlatilag önálló kereskedelmi ágazattá nőtte ki magát az étrend-kiegészítők illetve az alternatív táplálkozási termékek között. A kereslet adott, hiszen a medikalizációnak van egyfajta olyan hamis illúziója, hogy néhány színes bogyó bekapkodása után gyorsan, szenvedésektől mentesen megszabadulhatunk a feleslegessé vált zsírkészletünktől. A kínálat szinte áttekinthetetlen, ezres nagyságrendben vannak legális, és talán legalább ilyen mennyiségben fél-legális, illegális készítmények.
A forgalmazott termékek döntő többsége a testsúlycsökkentés szempontjából gyakorlatilag teljesen hatástalan, csak a reménykedő fogyókúrázók alapos megkopasztására alkalmas, de legalább minimális az esélye nem kívánatos reakcióknak (hacsak nem áll fenn valamelyik összetevővel szemben allergia, de ez ettől független probléma). A használható készítmények köre viszonylag szűk, azonban ezek sem váltják ki az étrendre és fizikai aktivitásra épülő módszereket. A harmadik kategória a potenciálisan kockázatos termékek köre, amiből sajnos bőséges a kínálat, ráadásul ezek a készítmények a legnehezebben ellenőrizhetőek, mert a hatóságok számára láthatatlanul terjednek. Ahhoz is érdemes hozzászokni, hogy a legtöbb termék egészen arcátlanul hazudik a hatásokat illetően: felnagyítanak, kiterjesztenek kis hatásokat, félreértelmeznek élettani, biokémiai jelenségeket vagy csak fantáziálnak határok nélkül. A cikkhez tallózva a fogyasztószereket még én is megdöbbentem, olyan szinten nincs köze egyes termékek leírásának a realitáshoz. A tájékoztatók többsége félelmetes, áltudományos halandzsából épül fel, pedig ezek még legálisan forgalmazott termékek voltak!
Joggal merül fel a hatóságok szerepe a kérdésben. Sajnos a hatósági rendszer csak minimális eredményeket ér el e téren, bár a GVH számos terméket, forgalmazót szankcionált, a legtöbb esetben ez a tényleges forgalmazást alig érintette. A GVH nem rendelkezik olyan jogkörrel, hogy forgalmazást betiltson, a jogsértő kommunikációs gyakorlatot pedig a szöveg kis módosítgatásával kerülgetik. A forgalmazásra érdemi hatással bíró kormányhivataloknál pedig egyszerűen nincs jelenleg arra kapacitás, hogy minden forgalomba kerülő terméket teljesen kivizsgáljanak. A véletlenszerű (vagy bejelentésre történő) ellenőrzés pedig nem jelent visszatartó erőt - és különben is: meddig tartana egy új céget alapítani és új termékként piacra dobni ugyanazt a vacakot? Végül pedig ott az internetes kereskedelem: ez minden hatósági ellenőrzést képes kijátszani, hiszen a külföldről megrendelt termék Magyarországon nem kerül forgalomba, egyszerű postai küldeményként pedig senki nem ellenőrzi, a mellékhatásokért pedig senkit nem lehet felelősségre vonni.
A DMAA (dimetilamilamin) fogyasztásába konkrétan, haltak bele fogyókúrázók.
Fő fogyasztószer kategóriák
A legegyszerűbb és legkisebb kockázattal járó szerek a különböző rostkészítmények. Tartalmuk leginkább vízben oldódó és nem oldódó növényi rostozat. A hatásuk arra épül, hogy az emésztőrendszerben vizet kötnek meg, megduzzadnak, ezzel teltségérzetet okoznak, illetve kis mértékben gátolják/lassítják a tápanyagok felszívódását. Hátrányuk, hogy kellő folyadékbevitel hiányában, illetve túlfogyasztás esetén székrekedést okozhatnak és az értékes ásványi anyagok, vitaminok felszívódását is csökkentik.
Külön csoportot alkotnak a tápanyagok felszívódását gátló készítmények. Ezeket úgy hirdetik, hogy a szénhidrátok és/vagy zsírok felszívódását gátolják, ezáltal csökkentik a szervezetben kerülő energiamennyiséget. Ilyen felszívódást gátló anyagok valóban vannak (pl. az acarbose - egy alfa-amiláz gátló), de ebben a kategóriában vannak szép számmal egyszerű hashajtók és speciális rostkészítmények (chitosan). Kellemetlen általános hatásuk a hasmenés, a fel nem szívódott szénhidrát pedig puffadást, kellemetlen hasi panaszokat okoz. Nem mellékesen itt is felléphet ásványi anyagok, vitaminok felszívódási zavara, különösen a zsírfelszívódás gátlása okozhat zavart a zsírban oldódó vitaminok bevitelében.
A "zsírégetők" valójában több, eltérő hatásmechanizmusú készítményt takarnak. Az egyik fő kategória az energianyerő folyamatok különböző kofaktorait jelenti, ezek többnyire ásványi anyagok (pl. króm, cink), illetve szerves vegyületek (Q10, karnitin, kreatin, adenozin, pantoténsav, stb.). Ezek valóban részt vesznek a lebontó anyagcsere-folyamatokban, de önállóan nem fokozzák az anyagcsere intenzitását. Fogyást segítő hatásuk csak akkor jelentkezik, ha intenzív fizikai aktivitás is részét képezi a fogyókúrának, de általában véve ez a hatás sem olyan rendkívüli, ami megérné a kiegészítőkre fordított súlyos összegeket.
A másik csoport az anyagcsere intenzitását növelő anyagok széles körét jelenti. Itt vannak egészen „ártalmatlan” anyagok, mint pl. a koffein (ami nagy dózisban tud kellemetlen is lenni), de vannak komoly egészségügyi kockázatot jelentő termékek, mint pl. a különböző amfetamin-származékok. Sajnos ez az a terület, ahol egészen konkrétan életet veszélyeztető szövődmények(májelégtelenség) vagy akár halálozás is előfordulhat.
Dukan doktor tutira ment, pácienseinél némi amfetamin származékkal rásegített a sikerre.A hatóság nem díjazta, de ebből mégsem lett bestseller.
A lista korántsem teljes, a kínálat bősége miatt számos olyan hatóanyag van forgalomban, amely hatással van az emberi anyagcserére, serkent vagy gátol bizonyos folyamatokat.Ezek léteznek szintetikus, tisztított formában, de a természetesség jegyében különböző növényi komponensekből összeállított koktélokkal is találkozhatunk. Amíg a szintetikus készítmények esetében a hatóanyag-tartalom legalább adott (bár jó esetben nem ér el olyan szintet, mint ami érdemi hatás kiváltásához szükséges), a "természetes" készítmények esetében a hatóanyag koncentrációja lényegében ismeretlen.
SIKERDIÉTÁK
A másik rendkívül érdekes terület a különböző fogyasztó étrendek köre. Ha bármely könyvesboltban vagy webáruházban rákeresünk a fogyással kapcsolatos témára, kb. százas nagyságrendben találunk könyveket és egyéb adathordozókat. Tucatnyi módszer kínálja magát gyors és tartós sikerrel hirdetve magukat., számos lefogyott, boldog ember fotójával bizonyítva, hogy valóban elvezet az út a túlsúlymentes élethez.
A sorozat előző részeiben már körbejártuk a túlsúly kialakulásának és a fogyókúrák hatásának fő tényezőit, így a sikerkönyveket és honlapokat ilyen szempontból viszonylag könnyű elemezni.
Tessék beírni a Google keresőbe, hogy "diet books". Ez még csak a kezdet. :)
Hogyan írjunk fogyókúrás slágerkönyvet?
Áttekintve a jelenlegi kínálatot, következzék most a tuti fogyókúrás módszer létrehozásának 12 pontja. A lista némileg ironikus lett, ha valaki véletlenül ráismer egyik-másik módszerre, az csak a véletlen műve lehet.
1. Ne markolj sokat! Fontos, hogy emelj ki a túlsúly/fogyás tényezőiből egyet-egyet és erre alapozz. Ez könnyen érthetővé, felfoghatóvá teszi a módszered és a marketingüzenet megfogalmazásában is segít.
2. Mondanivalódat foglald össze röviden! 10 mondatnál ne legyen hosszabb „A Titok”. A legjobb, ha tanulsz Orwelltől: „négy láb jó, két láb rossz” mintára „szénhidrát rossz, zsír jó”, és hasonló mondatok kellenek.
3. Gondolkodj a felhasználó helyett! Adj kész mintát, programot a fogyáshoz, „X napos” ciklusban legyenek kész étrend-mintáid, receptúráid.
4. Tervezd meg úgy a rendszert, hogy legyen benne termékkapcsolás! Egy-két saját-gyártású termék, ételkiszállítás, étrendkiegészítő, CD, DVD, stb. eladásából komoly haszon származik, kár lenne kihagyni.
5. Promóciós anyagokba véletlenül sem szabad konkrétumot írni! Érdemi információhoz legalább a könyvet vegye meg valaki. Viszont írj arról, hogy hatalmas sikereket értek már el ezzel a módszerrel (lehetőleg a tengeren túli, illetve fiktív országokban). Feldobja a promóciót, ha a szerzőt üldözik a sikerei miatt.
6. Vigyél bele sikertörténeteket! Az anekdotikus, személyes beszámolók nélkülözhetetlenek! Jó, ha a fejezeteket egy-egy hálás rajongó szavaival kezded (és zárod), később jöhetnek a hosszabb beszámolók „végre megtaláltam az igazit” mottóval. A legjobb, ha a személyes példádat hozod fel, ennél erősebb már csak az lehet, ha valamelyik híres celebet sikerül képbe hozni (ha magad is celeb vagy, az dupla pont).
7. Használj fotókat! Egyáltalán nem baj, ha az „előtte-utána” sorozatban különböző emberek szerepelnek, Michael Jackson is fiatal fekete srácból lett öreg fehér nő.
8. Légy magabiztos! Kudarcról, tévedésről, kockázatokról, azok lehetőségéről szó sem eshet. Fel sem merülhet az olvasóban, hogy nem jár sikerrel – ha mégis, az nem lehet a módszer hibája.
9. Ha nem akarsz sokat dolgozni, akkor nyugodtan importálj valamilyen külföldi csodamódszert! Lehetőleg az USA piacról, mert az jó messze van. Ez a fáradtságos szerzői munkától is megkímél, emellett jelentős marketing előnyhöz is juttat, hiszen egy bevált, sok kiadást megélt, milliós példányszámú könyvre hivatkozhatsz, a szerzőre még akkor is köztiszteletben álló professzorként építhetsz, ha a nevadai sivatag közepén működő illegális kommuna szabadegyetemét vezeti.
10. Ha tudományos akarsz lenni, mindenképpen próbáld leegyszerűsíteni a mondanivalód! Hivatkozz tudományosnak hangzó forrásokra, hagyd ki a cáfoló információkat. Mindeközben folyamatosan hangoztasd, hogy a dietetikusok, orvosok, valamint a konkurencia képviselői mind idióták, mert figyelmen kívül hagyják a sikeres módszer forradalmi újdonságait, amit ezer éve bebizonyítottak minden kétséget kizáróan.
11. Ha a piacon van már olyan módszer, amit te is szeretnél, kombináld valami mással, ettől önálló szellemi pro